Seis semanas

Seis semanas

lauantai 30. marraskuuta 2013

Viimeinen viikko edessä.. ääk!

Viimeinen viikko edessä. Oon ihan pyörällä päästäni mitä mulla on vielä tehtävää.. mulla on seinällä 2 a4:sta ja joka päivälle jotain aktiviteettiä. Ana tajus että ei hyvänen aika, tässähän on enää viikko jäljellä ja on keksiny jos jonkinlaista tekemistä. Oon yrittäny sanoa että tuun vielä joskus varmasti takasin, että tehdään sitte kaikki mitä jäi Galiciassa tekemättä. (Eli vielä paljon!) Viime päivät oon työstäny hurjaa powerpoint show:ta Suomen päiväkotisysteemistä, eroavaisuuksista -oj vad mycket- ja hiukan ala-astetouhusta. Koulutus, varhaiskasvatussuunnitelma, päivähoitomuodot, palkka, työajat jne. Kaikkein eniten ihmetystä tuottaa palkka, joka on n.2000e/kk, Espanjassa tonnin vähemmän. Sanoikin yks lähihoitajaopiskelija ettei edes motivoi opiskella ku tietää ettei oo töitä tarjolla.. -niimpä. Mikä onni mulla onkaa käyny että heti on valmistumisen jälkeen töitä.. tai vaikkei olisikaan pkodissa heti tarjolla, niin varmasti esim. vanhusten parista löytyisi töitä. Noh.. on tehty oikein kartongille mainokset että Tiia Tellervo Pirttimäki saapuu pitämään luentoa, voi luoja! Mutta lupasivat maksaa palkkaakin, joten lisää motivaatiota.. myönnän! Mutta kyllä mua hiukan hermostuttaakin. En oo ihan varma mitä kaikkea ne multa siellä odottaa. Lisäksi sain liudan kysymyksiä, kuten "Millaisia arvoja päiväkodissa täällä arvostetaan, mitä oon oppinut, mitä oon jääny hampaankoloon..jne." joka otetaan videolle. Joten tiistai iltapäivänä: tämä videohässäkkä&luento Amiksella. Keskiviikko aamuna luento sitten yliopistolla ja skypet Suomen puolen opettajan kanssa ja jonkinlainen arviointikeskustelu. Meillä oli tällä viikolla ns. testipuhelut ja voi jesus sitä kääntöhommaa.. en löytänyt sanoja enää suomeksi, Anaa hermostutti hirveästi kun ei ollu ikinä kokenu vastaavaa jne. No opettajalla onneksi riitti kärsivällisyyttä, eikä tehny tilanteesta niin kamalan virallista. Nyt mun vaan täytyy huomenna sunnuntaina, vapaapäivänä valmistautua tähän kaikkeen.. Itsearvioinnit täytyy olla täytettynä ja tehtäviä pukkaa lisää kokoajan. OLISPA JO JOULU! = rentoutumista.

Espanjalaiset on hurjan ystävällisiä, mutta tilanteita tulee jatkuvasti kun oon ihan pihalla kaikesta. Ruokapöydässäkin esimerkiksi, miten nopeasti puheenaihe vaihtuu ja miten ne JAKSAA puhua kaiken aikaa.. miten niillä riittää sitä juttua niin ettei ne kerkeä edes hengittää välissä. Kädet huitoo sinne tänne ja se meteli.. Suomessa se menee enemmän että syödään ruoka pois alta ja noustaan pöydästä pois. Tänään alotettiin ruokailu n.klo 15 (viiniä,juustoja,soppaa,kinkkua,vihanneksia,empanadaa,jälkiruokaa,kahvia ja tietysti jälkiruoka-snapsit) ja noustiin pöydästä klo 18:30. Monesti on niin että lapset syö ensin ja sen jälkeen aikuiset. Näin siis lähes joka viikonloppu! Talvella pari kuukautta harvemmin, mutta kesäisin kuulemma joka sunnuntai perhe ja jokunen ystävä kokoontuu yhteen. On tämä kans kulttuuri! Lisäksi jos aletaan mulle selittämään jotain sanaa jota en ymmärrä, kaikki yrittää selittää yhteen ääneen ja arvaa pystynkö keskittyä yhtään!? Juu en. Kaadan lasiin lisää viiniä ja heitän välillä "si si si" -kommenttia :) Eilen, perjantaina olin tsekkaamassa paikallista ylä-astetta&lukiota ja istuin jonkun aikaa filosofian tunnillakin opiskelijoiden joukossa. Anan sisko Sira opettaa kemiaa&fysiikkaa kyseisessä koulussa, joten sitä kautta pääsin tutustumaan. Mua kierrätettiin siellä taas luokasta luokkaan, poskisuudelmia, encantada ja oppilaat sai esittää kysymyksiä. Lähinnä kysymykset koski mun yhdennäköisyyttä espanjalaista näyttelijää María Castroa kohtaan mutta ne oli kyllä hurjan uteliaita Suomen lukiosysteemistä mikä ei kyllä ihan hirveästi eroa niiden omaan verrattuna. Suurempia eroja on päiväkotisysteemissä ja alakoulussa.. paitsi että täällä lukio on vaan 2v. eikä yokirjotuksia kuten meillä, vaan yks iso loppukoe. Oli vaikeuksia kyllä itekkään kertoa miten meillä jaksot yms. meni, koska tuntuu että siitä on niin kauan.. vaikkei todellisuudessa oo kuin 3,5v. Hahaaah!

Tästä alkakoon viimeiset päivät nauttimista. Oon saanu nyt jo kokea ihan mahtavia kokemuksia, mutta ei tää ollu ihan vielä tässä;) Torstaina viimenen ilta ja yöllä klo4 juna Ourensesta kohti Santiagoa ja Barcelonaa. Espanjasta on jo tulossa hurja joukko Suomeen tutustumaan.. Tania ja 3  muuta tyttöä on jo lippuja ostamassa.. saa nähdä, olishan se hurjan mukavaa että jotenki pääsis korvaamaan näitä mulle annettuja kokemuksia. Mä enemmän ku mielelläni näytän paikkoja:) Myös Ana pkodilta on perheineen tulossa, luultavasti elokuussa kun niillä on lomaa. Vamos a ver! Niillä on mielessä kuva että Suomi on yhtä satua koko maa, meillä on kaikki asiat niin hyvin ja elämä on yhtä laulua. Voi kumpa oliskin!:D

Hasta muy pronto!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti